понеділок, 30 січня 2017 р.

Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.

Підготувала і провела: Семенова Л.М.



Тема: Повторення вивченого про прикметник як частину мови. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
Мета: Систематизувати та узагальнити знання про прикметник як частину мови; вправляти учнів у доцільному та правильному вживанні прикметника у мовленні; розкрити багатозначність і співучість рідної мови; розвивати мовлення, логічне мислення; виховувати любов до рідної природи та дбайливе ставлення до птахів.
І. Організація класу.
Щоб на уроці портфелик не відкривати,
Буду себе перевіряти:
Зошит, підручник – раз,
Ручка, олівець – два,
Ще й щоденник – три.
Слід урок вже розпочати.

ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Сьогодні двадцять сьоме листопада.
Це останні календарні дні осені. Осінній холодний вітер зриває останні листочки з дерев. І листочки, кружляючи в танку листопада, шумлять прощальну пісеньку осені.

- Я для вас зібрала листочки, які допоможуть нам спланувати нашу роботу на уроці.
Перший листочок «Каліграфічна хвилинка»
Він пропонує вам каліграфічно буквами плавно записати в зошитах повільний танок листочків.
Ос     нь      і
Другий листочок повідомляє про завдання до каліграфічної хвилинки.
- Складіть з буквосполучень слово (осінь).
- Складіть звукову модель о=о=.
- Скільки у слові букв, звуків?
- Коли букв більше, звуків менше (дз, дж, подовжений звук).
- Підберіть до слова осінь спільнокореневе слово з подовженим звуком (осінній).
- Виділіть корінь.
- Звукову модель слова осінній.
- Поширте речення «Подув вітер» (Подув осінній холодний вітер).
- Підкресліть граматичну основу речення (підмет і присудок).
- Які слова вам допомогли зробити речення виразнішим? (осінній, холодний), підкресліть їх хвилястою лінією. Це слова, над якими ми будемо працювати.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
- А повідомлять вам тему уроку уже знайомі мавка і суржик (уривок з уроку).
- Тож сьогодні ми з вами завітаємо в царство Граматики і розпочнемо будувати палац для Прикметника з листочків, що я принесла для вас. Зелені листочки допоможуть вам згадати, що ви вже знаєте про прикметник і вони будуть фундаментом для нашого палацу. Жовті – про що дізнаємося на уроці – будуть стінами, а поверхами і дахом стануть нові знання, про які ви будете дізнаватись – червоні листочки.

ІV. Робота над новим матеріалом.
1. Складання «Асоціативного куща».
- Всю інформацію про прикметник ми зберемо до асоціативного куща.

                                                                  Значуща частина мови

                                                                  Означає ознаку предмета

                            ПРИКМЕТНИК

Відповідає на питання Який?Яка? Яке? Які? Чий?
Змінюється за числами,
родами, питаннями
                                                        дає можливість яскравіше і точніше
                                                        описати предмет, явище (за                                                                             кольором, розміром, смаком,
формою)

                            найчастіше в реченні
зв’язаний з іменником

- Завдання двох перших зелених листочків закладуть фундамент нашого палацу.
2. Третій листочок приготував для нас наступне завдання.
а) Відгадування загадок вправа 190 (ліс, ромашка, лілії, сонце на небі, сніг, сорока).
б) «Мозковий штурм»
Запишіть у зошит першу, третю, четверту загадку.
Взимку чорний, навесні і влітку зелений, а восени жовтий.
Ліс (який?) чорний, зелений, жовтий.
- Які слова вам допомогли здогадатися, що мова йде про ліс?
- Що означають ці слова? (Ознаку предмета)
- Яка частина мови називає ознаки? (Прикметник)
- На які питання він відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)
- На які ознаки вказує? (Колір, розмір, форму, смак)
- Знайдіть і випишіть із вправи ознаки предметів:
Тарілка (яка?) золота;
Море (яке?) голубе;
Вінки (які?) білі й золоті.
- Які це члени речення? (однорідні).
- Які розділові знаки ставлять між однорідними членами речення? (кома).
- Чому їх не поставили тут? (з’єднані сполучником й).
Висновки звіряються з таблицею на дошці і заносяться до асоціативного куща.
- З якою частиною мови найчастіше вживається прикметник? (іменником).
3. Вправи на змінювання прикметників за числами, родами, питаннями.
- Жовті листочки запитують у вас а чи змінюються прикметники за родами:
Жіночий рід                 Чоловічий рід              Середній рід
біла                               білий                             біле
маленька                      маленький                    маленьке
жива                             живий                           живе
сонячне                        сонячний                      сонячне

А за числами:
                   Однина                         Множина (які)
                   веселий                         веселі
                   соковита                       соковиті
                   ніжний                          ніжні
                   лагідний                       лагідні
Висновок: прикметники змінюються за родами, числами, питаннями.

4. Комунікативні вправи.
а) Робота над віршем Л.Лужецької «Прикметник» (впр.191).
- Продовжуємо будувати палац для Прикметника. Наступне завдання листочків.
- Прочитайте вірш.
- Як називає автор прикметник? Чому називає прикметник пречудовим? (Тому, що він має велике значення для мовлення. Без прикметників не можна було б охарактеризувати предмети. Саме ця частина мови дає образність і точність висловлених думок).
Уявіть, що до вас в гості завітали іноземні гості і вам потрібно охарактеризувати землю, сонце своєї Батьківщини, висловити любов до рідного краю.
Земля – ласкава, люба, рідна (доповніть вправу), чудова, гостинна, прекрасна.
Сонце – щире, золоте, … променисте, ласкаве, яскраве, жовто-гаряче.
б) Робота над вправою 192.
А зараз перевіримо як ви згадали і розширили свої знання про прикметник. Жовтий листочок пропонує вам уявити, що ви співробітники літературного музею. Ви експерти, вам потрібно з вправою 192 вибрати один текст як зразок художнього тексту і помістити на стенді, а інші відправити в архів. Для цього визначте, який текст виразніший і завдяки чому? Випишіть з тексту всі прикметники разом з іменниками, до який вони відносяться. Коментування ланцюжком. (В молочній повені, ранковий світ, густе біливо, в зимових полях, повний місяць, білим сяйвом, холодним молоком, тиху ніч, бездонне небо, чорно-голубу темряву, блідих зірок).

V. Домашнє завдання.
- На зміну осені приходить зима. Доберіть до іменника зима прикметники (холодна, люта, сніжна, морозна). Ви одягаєтеся тепліше, в коморах зібраний урожай. А як же бути птахам взимку? Їм і холодно і голодно. В домашньому завданні червоний листочок пропонує вам розповісти про птахів, які зимують в нашому краї, про допомогу, якої вони потребують, щоб перезимувати. Використовуючи текст вправи 193, знайдіть опис синички, підкресліть в тексті й дібрані власні прикметники – синоніми, підготуйте розповідь про синичку. А може вже хтось з вас зробить годівничку й почне підгодовувати пташок. Зробіть добру справу.

VІ. Підсумок уроку.
- З якою частиною мови ми почали знайомитися?
- Що згадали, чого дізналися? (робота зі складеним асоціативним кущем).
- Оцінювання.
- Я вважаю, що Принцеса Граматика була б задоволена вашою роботою на уроці, тим палацом, який ми почали будувати. Сьогодні він ще не має даху – це наші наступні уроки з теми «Прикметник».
- Що про прикметник ви б хотіли ще знати?
Гра «Мікрофон»

Урок закінчився. І осінні листочки на згадку про себе бажають вам міцних знань, сніжної зими і веселих зимових свят.




Немає коментарів:

Дописати коментар